nyhet | 2021-03-30
E-handel

Så kan e-handeln uppmuntra hållbara konsumtionsval

E-handeln har ökat kraftigt på senare år, inte minst under Corona-pandemin. Men hur hållbara val gör vi på nätet? Och hur kan handeln göra det lättare för oss att välja hållbart?

– Pandemin har påskyndat omvandlingen mot en ökad e-handel och troligtvis kommer vi fortsätta handla lika mycket online även efter pandemin. Därför måste vi se till att e-handeln hänger med hållbarhetsmässigt, säger Annelise de Jong, beteendeforskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Tillsammans med Beteendelabbet har IVL på uppdrag av Konsumentverket undersökt olika hinder för hållbar e-handelskonsumtion och tagit fram åtgärdsförslag.

– Det finns stora möjligheter i den digitala miljön att uppmuntra konsumenten till att välja hållbara produkter och tjänster, men de behöver kombineras med andra åtgärder, till exempel styrmedel, för att slå igenom. Det räcker inte med mer information för att konsumenter ska ändra sitt beteende, säger Annelise de Jong.

Många av hindren går att komma över genom att anpassa den digitala miljön så att det hållbara valet premieras. Till exempel genom att göra det hållbara valet till förval eller på olika sätt lyfta fram det mer hållbara som attraktivt.

Fem steg för en mer hållbar e-handel

    • Gör det hållbara valet förvalt.
    • Ta in ett större utbud av hållbara produkter och tjänster.
    • Skapa transparens och tydlighet i miljömärkning och hållbarhetskommunikation.
    • Ge konsumenten möjlighet att prova på och ge återkoppling på de mer hållbara valen.
    • Arbeta systematiskt med att analysera dataflöden och utvärdera effekten av olika åtgärder för hållbara val.

    Läs rapporten härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

    För mer information, kontakta:
    Annelise de Jong, annelise.dejong@ivl.se, tel. 010-788 69 36
    Liv Fjellander, liv.fjellander@ivl.se, tel. 010-788 66 79